Allmänna villkor - Blommor Blomstersystrarna
Bröllopsplaneten (org.nr 969786-9544) äger och tillhandahåller tjänster och varor under varumärket Blomstersystrarna. Vid försäljning till konsument tillämpar Blomstersystrarna de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Blomstersystrarnas roll i köpprocessen är förmedlande och syftar till att sammanföra köpets parter, nämligen säljare (Blomstersystrarna) och köparen (konsumenten). Det innebär att köparens rättigheter i enlighet med Konsumentköplagen ska regleras mellan Blomstersystrarna och köparen.
Bokning och bokningsavgift
Bokning görs efter att köpare godkänt offert från Blomstersystrarna och bokningsavgiften på 50 % av orderbeloppet betalats in. När Blomstersystrarna erhållit bokningsavgiften skickas bokningsbekräftelse till kund. Bokningsavgiften är inte återbetalningsbar.
Observera att vid en order med både Blommor och Uthyrning faktureras bokningsavgift för båda delar. För mer information gällande villkoren för Uthyrning, läs Allmänna villkor - Uthyrning.
Avbokning och ombokning
Vid avbokning återbetalas ej bokningsavgift. Vid avbokning mindre än 1 månad före datum för överlämning debiteras kunden 100 % av totalbeloppet på bokningsbekräftelsen.
Vid ombokning sker ny överenskommelse om datum. Det nya datumet får maximalt vara 12 månader efter det första bokade datumet. Om nytt datum inte kan fastställas, eller att Blomstersystrarna inte har möjlighet det nya datumet sker avbokning enligt ovanstående villkor. Om det vid ombokning sker en ny överenskommelse om datum, behöver beställningen inte hanteras som en avbokning. En ny offert upprättas. Vid ombokning tas en administrativ avgift ut på 500:-.
Ändringar i beställningen efter bokning
Tillägg i beställningen kan göras fram till två veckor innan bröllopet i mån av tid och möjlighet. Ändringar sker i samråd med säljaren.
Ändringar som avser avbeställning av vissa varor/tjänster på den totala ordern kan inte göras efter bokning. Vid frågor kontakta säljaren.
Ångerrätt
Du har i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning ångerrätt i 14 dagar från inbetald bokningsavgift. Köpare kan därmed få bokningsavgiften återbetald och köpet hävt om ångerrätt åberopas inom 14 dagar.
Offert
Offerten är giltig i 20 dagar från det datum den skickades till kunden. Blomstersystrarna reserverar sig för eventuella prisändringar. Vid händelse av prisförändringar kommer Blomstersystrarna att kontakta kunden i god tid för att informera om en eventuell ny offert.
Betalning
Köparen faktureras det angivna beloppet på bokningsbekräftelsen efter överlämnad leverans. Betalningsvillkor 30 dagar. Lagstadgad dröjsmålsränta tillkommer vid försenad betalning. Observera att samtliga köpare måste ha fyllt 18 år för att vara kund hos Blomstersystrarna, alternativt ha målsmans tillstånd för att genomföra ett köp.
Konsultationsmöte
Vid bokning av Blomstersystrarnas blomstertjänster erbjuds köparen ett kostnadsfritt digitalt konsultationsmöte.
För de kunder som beställer för mer än 10 000:- erbjuds ett fysiskt konsultationsmöte kostnadsfritt.
I de fall där köparen väljer att avstå från bokning av Blomstersystrarnas tjänster efter ett fysiskt möte, eller beställer för under 10 000:- debiteras köparen med 1000:- vilket är kostnaden för ett fysiskt konsultationsmöte.
Leverans och transportansvar
Blomstersystrarna förbinder sig till att binda och överlämna blommor enligt överenskommelse. Leverans till önskat ställe ingår vanligtvis inte, utan kostnad för leverans tillkommer enligt överenskommet belopp.
Skötselråd
Observera att blommor är en färskvara och att de behöver hanteras med varsamhet efter Blomstersystrarnas överlämning till köpare. Efter Blomstersystrarnas överlämning är det kundens ansvar att rimliga åtgärder för förvaring av blommorna vidtas. Tänk på att blommor alltid behöver tillgång till vatten och en sval eller kylig plats. Undvik solljus och närhet till frukter. Var uppmärksam på att blommornas stjälkar kan avge vätska som kan färga av sig.
Reklamation
Alla tjänster som Blomstersystrarna tillhandahåller säljs med reklamationsrätt enligt gällande konsumenträttsliga regler. Avvikelser från de vanliga reklamationsreglerna ska anges i kommunikation med köparen. Blomstersystrarna sköter all konsumentsupport och kommunikation i övrigt med köparen gällande dennes köp, inbegripet mottagande och hantering av reklamationer. Vissa produkter omfattas av särskilda garantier och omfattningen av garantierna framgår i sådana fall av produktannonsen alternativt medföljer produkten vid leveransen.
Dataskyddsförordningen (GDPR)
Blomstersystrarna är personuppgiftsansvarig och hanterar och skyddar användarens personuppgifter enligt EU:s dataskyddsförordning, integritetslagstiftning och GDPR. Vi värnar om din personliga integritet och vi vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter hos oss. Genom att kontakta oss eller lämna dina uppgifter på annat sätt ger du samtycke till att vi lagrar och skyddar uppgifter om dig i vår databas. Uppgifterna används för att vi ska kunna fullgöra förpliktelser och åtaganden gentemot dig som kund, tillhandahålla tjänster som att leverera dina blommor på ett korrekt vis, tillhandahålla support och kundservice, föra statistik, marknadsundersökningar, marknads- och kundanalyser, samt i syfte att individanpassa marknadsföring. Vi arbetar löpande med integritetsfrågor och kommer uppdatera vår integritetspolicy i enligt dataskyddsförordningens föreskrifter. Du kan när som helst välja att återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss på info@blomstersystrarna.se.
Force Majeure
I händelse av myndighetsåtgärd, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelser eller annan omständighet utanför Blomstersystrarnas kontroll och som vi inte kunnat förutse, har både vi och du som kund rätt att häva vårt avtal och våra skyldigheter upphävs med omedelbar verkan. Vid sådana händelser är Blomstersystrarna inte skadeståndsskyldiga.
Allmänna villkor - Uthyrning av textilier och dekorationer
Bröllopsplaneten (org.nr 969786-9544) äger och tillhandahåller tjänster och varor under varumärket Blomstersystrarna. Vid försäljning till konsument tillämpar Blomstersystrarna de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Blomstersystrarnas roll i köpprocessen är förmedlande och syftar till att sammanföra köpets parter, nämligen säljare (Blomstersystrarna) och köparen (konsumenten). Det innebär att köparens rättigheter i enlighet med Konsumentköplagen ska regleras mellan Blomstersystrarna och köparen.
Bokning och bokningsavgift
Preliminär bokning för att reservera datumet görs när köpare tar kontakt. Slutgiltig bokning görs efter att säljare och köpare kommit överens om en offert och/eller bokningsavgiften på 500:- betalats in. Detta för att säkerställa köparens datum. Därefter skickas en bokningsbekräftelse. Bokningsavgiften är ej återbetalningsbar. Bokningsavgiften dras av på slutfakturan.
Avbokning och ombokning
Vid av- eller ombokning tidigare än 1 månad före bröllopet debiteras kunden ej. Bokningsavgiften på 500:- återbetalas dock inte. Vid av- eller ombokning senare än 1 månad före bröllopet debiteras kunden 50 % av beloppet på bokningsbekräftelsen. Vid av- eller ombokning senare än 2 veckor före bröllopet debiteras kunden 100 % av beloppet på bokningsbekräftelsen.
COVID-19
Under rådande omständigheter har vi fri ombokning (ej avbokning) fram till 2 veckor innan bröllopet (debitering av 50 % av totalbeloppet stryks). Observera att Blomstersystrarna vid ombokning inte kan garantera att ert nya datum är ledigt.
Ändringar i beställningen
Justeringar i antalet i beställningen kan göras fram till två veckor innan bröllopet. Det går även bra att lägga till och ta bort produkter så länge de nya produkterna finns lediga ert datum.
Betalning
Köparen faktureras belopp angivet på bokningsbekräftelse efter överlämnad leverans. Betalningsvillkor 30 dagar. Lagstadgad dröjsmålsränta tillkommer vid försenad betalning. Observera att du som köpare måste ha fyllt 18 år för att vara kund hos Blomstersystrarna, alternativt ha målsmans tillstånd för att genomföra ett köp.
Information om slitage
Vid onormalt slitage eller vanvård av textilier och dekorationer, tillkommer en avgift på:
50:- per knoppalakan
45:- per stolsöverdrag
10:- per stolsrosett
45:- per servett
100:- per ljusstake i mässing
50:- per jutelöpare
7:- per dekorationssten
10:- per glasljusstake
5:- per glasljushållare
Normalt slitage debiteras inte. Exempel på normalt slitage är lättare fläckar eller mindre slitningar på enstaka textilier. Små fläckar eller slitningar kan även förekomma vid leverans av textilierna. För borttappade textilier gäller samma villkor. Vårda även kartongen/emballaget då dekorationerna förväntas återlämnas på samma sätt som vid leverans.
Tvätt och rengöring mm
Blomstersystrarnas textilier levereras alltid tvättade men ej strukna. Efter användning ingår tvätt, så packa ner textilierna i kartongen/lådan de kom i och återlämna.
Vid uthyrning av Blomstersystrarnas mässingljusstakar och glasljusstakar/ljushållare ska de rengöras efter uthyrning vilket innebär att avlägsna stearin och ev lättare putsning.
Mässingljusstakarna är delvis antika, vilket innebär att de kan variera i passform för ljuset. Blomstersystrarna skickar med en kniv och ljusvässare ifall ljuset är för stort.
Återlämning/frakt
Lämna tillbaka överdragen 1-2 dagar efter bröllopet eller festen om inget annat är överenskommet. Om inget annat är överenskommet: återlämnas till Sara Svens på Juvansbo 77, 74374 Björklinge, telefonnummer för kontakt: 0760297557 om inte Instagram, Facebook, Messenger eller mejl används.
Alternativt frakta till denna adress enligt retursedeln som finns i kartongen, enligt överenskommelse. Lämna paketet till ombud senast 2 vardagar efter bröllopet eller festen.
Sen återlämning
Vid sen återlämning debiteras en avgift på 30 % av hyrbeloppet, såvida inte sen återlämning är överenskommet.
Ångerrätt
Du har i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning ångerrätt i 14 dagar från inbetald bokningsavgift (500:-). Köpare kan därmed få bokningsavgiften återbetald om avbokning görs inom 14 dagar.
Dataskyddsförordningen (GDPR)
Blomstersystrarna är personuppgiftsansvarig och hanterar och skyddar användarens personuppgifter enligt EU:s dataskyddsförordning, integritetslagstiftning och GDPR. Vi värnar om din personliga integritet och vi vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter hos oss. Genom att kontakta oss eller lämna dina uppgifter på annat sätt ger du samtycke till att vi lagrar och skyddar uppgifter om dig i vår databas. Uppgifterna används för att vi ska kunna fullgöra förpliktelser och åtaganden gentemot dig som kund, tillhandahålla tjänster som att leverera dina blommor på ett korrekt vis, tillhandahålla support och kundservice, föra statistik, marknadsundersökningar, marknads- och kundanalyser, samt i syfte att individanpassa marknadsföring. Vi arbetar löpande med integritetsfrågor och kommer uppdatera vår integritetspolicy i enligt dataskyddsförordningens föreskrifter. Du kan när som helst välja att återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss på brollopsplaneten@gmail.com.
Force Majeure
I händelse av myndighetsåtgärd, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelser eller annan omständighet utanför Blomstersystrarnas kontroll och som vi inte kunnat förutse, har både vi och du som kund rätt att häva vårt avtal och våra skyldigheter upphävs med omedelbar verkan. Vid sådana händelser är Blomstersystrarna inte skadeståndsskyldig.